
Základní popis :
Větroň L-23 Super Blaník je dvoumístný celokovový hornoplošník určený pro všechny stupně výcviku a to od elementárního až po speciální výcvik v létání bez vidu, vyšší pilotáže a rovněž k výkonnému plachtění. V obsazení jednou osobou je vhodný i k létání základní akrobacie. Trup je oválného průřezu, poloskořepinové konstrukce. Křídla jsou samonosná, celokovová, lichoběžníkového průřezu a jsou opatřena křidélky. Pevné části letounu jako jsou křídla, trup a nepohyblivé ocasní plochy jsou potaženy duralem. Pohyblivé části jako jsou křidélka nebo vodorovné a svislé ocasní plochy jsou potaženy plátnem. Pilotní prostor je vybaven dvěma palubními deskami, zdvojeným řízením a ostatními ovládacími prvky rovněž ve zdvojené verzi. Překryt kabiny je tvořen dvěma oddělenými průhlednými kryty z organického skla, zadním odklopným vzad na trup a předním odklopným do boku. Přistávací zařízení tvoří zatahovací kolo a ostruhové kolečko. Vlečné zařízení pro start aerovlekem je umístěno v přídi kluzáku a pro vzlet za navijákem na boku trupu.
Historie :
Dalšími úpravami letadla L-13 Blaník vznikl v roce 1988 nový typ L-23 Super Blaník lišící se zejména novým kokpitem s větším průhledným překrytem s lepším výhledem, ocasními plochami „T", minimalizujícími poškození při přistání do terénu, a zjednodušeným křídlem bez vztlakových klapek s novými koncovými oblouky. Nabízeny jsou i nástavce zvyšující rozpětí křídel na 18 m a klouzavost na 31. Sériová výroba začala v roce 1989 a zatím bylo vyrobeno cca 300 letadel.
Hlavní technické údaje:
Rozpětí |
16,2 m |
Délka |
8,5 m |
Výška |
1,9 m |
Nosná plocha |
17,4 m2 |
Max. vzletová hmotnost |
530 kg |
Hmotnost prázdného letadla |
310 kg |
Max. přípustná rychlost |
253 km/h |
Minimální rychlost |
55 km/h |
Klouzavost |
1:28 |
Klesavost |
0,82 m/s |
Maximální přetížení |
+5 g / -2,5 g |
|