
Základní popis:
L-40 Meta Sokol je jednomotorový celokovový samonosnýčtyřmístný dolnoplošník s tříkolovým podvozkem s předsunutým ostruhovým kolem. Jedná se o velice úsporný typ letounu pro tři až čtyři pasažéry včetně pilota. Letoun je vybaven motorem M 332. M 332 je zážehový invertní čtyřválec s přímým vstřikováním paliva a kompresorem o výkonu 140 k. Spotřeba činí 32 l/hodinu a letoun je vybaven dvěma nádržemi po 55 l, umístěnými v křídlech. Dále je letoun vybaven elektricky stavitelnou vrtulí Avia V-410. Kabina je vybavena dvojím řízením s půlvolanty, jejíž překryt se odsouvá vzad. Zajímavostí tohoto letounu jsou svislá a vodorovná ocasní plocha, které jsou mezi sebou vzájemně zaměnitelné.
Historie:
V březnu 1953 se poprvé objevil nový LD-40 s názvem Meta Sokol. Byl pokračovatelem dřevěného letadla M-1 Sokol a vycházel z prototypu XLD-40 Mír. Během zkoušek v roce 1954 se ukázala řada nedostatků, což vedlo k rozhodnutí důkladného přepracování. Nový prototyp XL-40 byl zalétán v březnu 1956, druhý prototyp následoval v srpnu 1956. Ověřovací deseti kusová série vyrobená v letech 1957 až 1958 byla ještě vybavena motorem Walter "Minor" 4-III. Po dokončení motoru M-332 byl tento montován i do L-40 a značně zlepšil jeho výkony. Do konce roku 1959 bylo vyrobeno v n.p. Orličan v Chocni 106 letounů. Na letadle L-40 Meta Sokol bylo získáno několik československých i světových rekordů. Z celé produkce skončilo 60% vyrobených letadel v zahraničí, létaly v NSR, NDR, Velké Británii, Švýcarsku ale i v Austrálii.
Základní technické údaje:
Motor |
M 332 |
Tah motoru |
103 kW / 140 k |
Maximální rychlost |
240 km/h |
Maximální dolet |
1100 km |
Dostup |
5000 m |
Hmotnost prázdného letadla |
534kg |
Max. vzletová hmotnost |
935 kg |
Rozpětí |
10,05 m |
Délka |
7,54 m |
Výška |
2,52 m |
|