
Základní popis :
VSM - 40 Démant je celodřevěný hornoplošný kluzák, který byl v době svého vzniku určen především pro provádění vrcholových sportovních letů, přičemžpo vyřazení ze skupiny letounů používaných státními reprezentanty byl zařazen do aeroklubů pro sportovní klubové létání. Křidélka, směrovka a výškovka jsou dřevěné konstrukce potažené plátnem. Kabina z průhledného organického skla se odsouvá vpřed. Kluzák je vybaven zatahovacím kolem pod trupem a pevnou ostruhovou botkou lyžinového typu pod směrovkou. Na křídle byly použity tyto profily : NACA 65 515 (kořen), 63 615(střed), 4412 konec křídla.
Historie :
3. listopadu 1955 se v Medlánkách uskutečnil první zálet soutěžního kluzáku volné třídy VSM-40 Démant. Démant bylplně uveden do provozuv roce 1956 jako závodní stroj volné třídy. Celkem bylo postaveno 8 kusů, se kterými řada plachtařů dosáhla pěkných výkonů (první let na 500 km trojúhelníku na našem území a podobně). Jeden létal v tehdejším SSSR abylo tam s ním dosaženo světových rekordů (pilotka Samosadová). Rudolf Měšťan s Démantem skončil na 3. místě na mistrovství světa v Lešně v roce 1958 -nejlepší umístění větroně československé konstrukce. Jediného letuschopného Démanta je možno vidět již jen v aeroklubu Zbraslavice. Na Zbraslavickém VSM-40 OK-6203 uletěl p. Zejda tehdy rekordní trojůhelník 518 km, Vrchlabí - Trenčín - Vrchlabí rychlostním průměrem 65 km/h. V současnosti je na tomto letounu již omezena maximální rychost oproti původním technickým údajům na 150 km/h.
Základní technické údaje :
Rozpětí |
18 m |
Délka |
7,35 m |
Výška |
1,7 m |
Nosná plocha |
16,15 m2 |
Max. vzletová hmotnost |
440 kg |
Hmotnost prázdného letadla |
280 kg |
Max. přípustná rychlost |
250 km/h |
Minimální rychlost |
68 km/h |
Klouzavost |
1:33 |
Klesavost |
0,68 m/s |
|