Od počátku 90. let se ve Zbraslavicích začlo velmi intenzivně létat i motorově. Zbraslavický aeroklub, který dříve patřil spíše mezi tzv. navijákové stanice, se postupně posunul do popředí i mezi milovníky letadel motorových. Jen pro zajímavost na začátku 90. let měl aeroklub 14 motorových pilotů a dva trvale přidělené letouny, dnes je pilotů více než 40 a aeroklub stabilně využívá 10 letounů. Roční nálet v roce 1992 činil pouhých 336 hodin, v roce 2000 již 737 hodin a v roce 2003 1030 hodin. Což řadí Aeroklub Zbraslavice mezi nejaktivnější kluby z pohledu nalétaných motorových hodin.
K nárůstu činnosti v motorovém létání přispívá nemalou měrou i dobře fungující letecká škola AZ-Air. Většinapilotů letecké školy zůstává po absolvování výciku v letecké škole členy aeroklubu a pokračuje zde nejen v další letecké činnosti, ale dochází do aeroklubu i za klubovým životem. S rozvojem podnikání a s nárůstem cen letových hodin se postupně obměnila členská základna holdující motorovému letání a i mezi motorovými letadly se objevily první soukromé kousky. Motorové létání je z pohledu veřejnosti přeci jen poněkud známější, a tak i zájem nově příchozích je zejména o "motorařinu". Nejeden z nových motorářů však rád okusí i plachtění. Výhodou motorového létání je jeho větší nezávislost na meteorologických podmínkách a téměr celoroční provoz. Pokud neleží na letištní ploše půl metru sněhu a počasí to jen trochu umožňuje, ve Zbraslavicích se létá. Aeroklub Zbraslavice skýtá svým členům, ale i zájemcům zvenčí, možnost výcviku s různým stupněm konečné kvalifikace od licence soukromého pilota až po kvalifikaci obchodního pilota na vícemotorových letadlech. To vše na vlastní technice a za pomoci vlastních lidských zdrojů.
 
Rekreace
Motorové létání lze pojmout jako rekreaci. V praxi jde především o létání navigačních letů po překrásné české kotlině, případně i do zahraničí. Pohled z letadla na naši krásnou zemi již uchvátil mnoho lidí. Okolí Zbraslavic přímo vybízí k výletům nejen do okolí, ale i do různých koutů Čech i Moravy, ať již samostatně nebo s přáteli. Takový celodenní výlet za pěkného počasí se zastávkou na oběď nebo třeba na kávu na některém z jiných letišť se vždy zapíše hluboko do paměti mezi nejkrásnější vzpomínky.
 
Cestování
Proč si neušetřit pár hodin času a cestu za obchodními partnery či rodinou z druhého konce republiky neabsolvovat letadlem. S rozšířením evropské unie určitě i dál. I takové možnosti členství v aeroklubu a vlastnictví pilotní licence skýtá. Letecky lze na cestě ze Zbraslavic např. do Ostravy ušetřit až 2 hodiny a navíc si dalekou cestu velmi zpříjemnit. A ještě k tomu se vyhnout nástrahám a nebezpečím silničního provozu.
 
Soutěžní létání
I s motorovými letadly se dá soutěžit. Buď lze létat akrobacii v různých kategoriích na různě výkonných letadlech, nebo se lze věnovat přesnému létání.
Akrobacie
Akrobacie vyžaduje nejen pevné a bytelné letadlo, ale i velmi dobrou fyzickou vybavenost pilota a schopnost orientace v každé vteřině letu. Normální let se během vteřiny změní v let na zádech, hodnoty násobků se pohybují na hranici snesitelnosti, letadlo nesmí opustit pomyslný kvádr o hraně 1km a to vše před zraky přísných rozhodčích. Tak lze soutěžní akrobacii velmi stručně charakterizovat. Základní akrobacii lze v Aeroklubu Zbraslavice absolvovat na letounu Z142. Pro výcvik té nejnáročnější akrobacie je vhodné navštívit Letecké sportovní centrum v Moravské Třebové.
 
Přesné létání
Naopak přesné létání je disciplína, která nepotřebuje až takovou fyzickou kondici, jako spíše schopnost bezvadné koordinace činností na palubě letadla ve spojení s pozorováním terénu, přesnou navigací, sledovaním času a velkou zručností při ovládání letadla. Podstatou navigační soutěže je proletět trať, kterou se pilot dozví přibližně 30 minut před vzletem. Trať musí pilot proletět s přesností na +-2 vteřiny, cestou nalézt všechny známé znaky a jejich polohu zakreslit do mapy, jakož i najít tajné znaky. Odhalit podle fotografíí obdržených se zadáním trati jejich přesnou polohu podél trati a let ukončit přistáním do vytýčeného pásma, do oblasti tzv. nuly ( nula je prostor o délce 2m, ve kterém pilot nezíská žádné trestné body). Za každý metry mimo pak roste počet trestných bodů, stejně jako za každou vteřinu mimo toleranci na časových kontrolách během letu a nenalezené nebo špatně zakreslené znaky nebo fotky. Přesnost času se během letu ve stanovených kontrolních bodech sleduje pomocí letového zapisovače na bázi GPS, k vyhodnocení se používají speciální programy. Vítězem je ten, kdo během soutěže získá nejmenší počet trestných bodů.
 
To vše a ještě mnohem víc můžete zkusit a zažít, když nás navštívíte. |